اتاق خواب مستر یا اتاق خواب مستردار به چه معناست؟

اتاق خواب مستر یا مستردار چیست؟

شنیدن نام اتاق خواب مستر می‌تواند هیجان زیادی برای افرادی که علاقه زیادی به زندگی تجملی دارند داشته باشد. می‌دانید که انواع مختلفی از سبک معماری در جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

بیشتر این سبک‌ها در گذشته نیز وجود داشتند. برای مثال اتاق خواب مستر یکی از همان موارد است. البته باید بدانید که مستر یک سبک متفاوت معماری نبوده و تنها بخشی از آن است. در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را با ماهیت این نوع از اتاق خواب و سایر جزئیات آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید» راهنمای انتخاب بهترین تخت خواب اتاق+ آشنایی با فاکتورهای موثر در خرید تخت را در این صفحه مطالعه کنید.

اتاق خواب مستر چه نوع اتاق خوابی است؟

همانطور که گفتیم اتاق خواب مستر مفهومی است که در گذشته نیز وجود داشت. در زمان‌های قدیم و در خانه‌های بزرگ و اعیانی اتاق‌های بسیار بزرگی وجود داشت که مخصوص خان و بزرگان بود. این اتاق‌ها همان اتاق مستر امروزی است که در معماری نو به وجود آمده است.

اتاق خواب مستر چه نوع اتاق خوابی است؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن این نوع از اتاق خواب را تعریف کنیم باید گفت که بزرگترین اتاق خواب در خانه است که امکانات متفاوتی داشته و معمولا برای والدین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح در سال 1926 به صورت رسمی وارد دنیای معماری شد و اکنون همه آن را می‌شناسند.

در حالت کلی کلمه مستر به معنی بزرگ بوده و به همین دلیل این نام را برای چنین اتاقی انتخاب کردند. اتاق مستر به معنای اتاق خواب چند کاربره می‌باشد. در واقع این اتاقی است که در آن چندین نیاز افراد به صورت همزمان برطرف خواهد شد. برای مثال در این اتاق‌ها معمولا سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. به همین دلیل جزء لوکس‌ترین بخش‌های خانه محسوب می‌شود.

آشنایی با ویژگی‌های اتاق مستر

همانطور که گفتیم اولین و مهم‌ترین ویژگی این اتاق خواب، بزرگ بودن آن است. در واقع اندازه آن باید به صورتی باشد که یک تخت خواب دو نفره درون آن به خوبی قرار بگیرد. با توجه به اینکه تخت یکی از عناصر اصلی در اتاق است، ظاهر آن تاثیر زیادی در دکوراسیون کلی اتاق می‌گذارد. برای مثال می‌توانید با خرید روتختی مناسب با فصلی که در آن قرار دارید، فضای این اتاق را زیباتر کنید.

همچنین وجود سرویس بهداشتی و حمام می‌توانید دیگر نیازهای افراد را نیز برآورده کرده و به همین دلیل اتاق مورد نظر چند کاربره خواهد شد.

در این اتاق‌ها معمولا کلوزت روم نیز وجود دارد. این بخشی برای نگه داری از لباس‌ها می‌باشد. در بیشتر اتاق‌ها می‌توانید کمدی را برای این کار در نظر بگیرید ولی در اتاق خواب مستر یک فضا و اتاق جداگانه مخصوص آن در نظر گرفته می‌شود. به این صورت از شلوغی اتاق جلوگیری شده و می‌توانید آرامش بسیار بیشتری را احساس کنید.

ویژگی بعدی، وجود اتاقک مخفی یا فضایی برای قرار دادن کتاب‌ها می‌باشد. وجود این بخش اجباری نبوده و با توجه به اندازه اتاق خواب مستر می‌توان در رابطه با آن تصمیم گیری کرد. بیشتر اوقات از قفسه‌های زیادی برای این کار استفاده می‌شود ولی در شرایط بسیار خاصی کتاب خانه مجزایی برای اتاق در نظر گرفته می‌شود. این می‌تواند جذابیت بسیار زیادی داشته باشد.

مهم‌ترین موضوع در طراحی اتاق مستر این است که به هیچ وجه نباید شلوغی زیادی در آن وجود داشته باشد. هدف اصلی از ساخت چنین اتاق‌هایی افزایش آرامش بوده و به همین دلیل بهتر است برای طراحی آن از طراحان فوق حرفه‌ای کمک بگیرید.

همچنین وجود پنجره‌های بزرگ و نور گیر اهمیت زیادی دارد. معمولا این اتاق در قسمتی از خانه ساخته می‌شود که به خوبی نور گیر بوده و بتواند روشنایی مناسبی برای اتاق به وجود بیاورد. در بیشتر اتاق خواب‌های مستر تراس وجود دارد و یکی از دیوارها به صورت کلی شیشه می‌باشد.

در آخر نیز باید به ویژگی‌های بسیار خاص آن اشاره کنیم. در خانه‌های بسیار بزرگ و چند طبقه، اتاق خواب مستر را به صورت خاصی خواهند ساخت. برای مثال از امکاناتی مانند سونا، وان، جکوزی، مبلمان جدا گانه، مینی آشپزخانه، سیستم صوتی و تصویری و … استفاده می‌شود. در واقع در این خانه‌ها، مستر خودش یک سوییت کامل محسوب می‌شود.

انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب مستر

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که اتاق خواب مستر فضایی است که برای آرامش بیشتر به وجود آمده است. به همین دلیل باید از رنگ‌هایی استفاده شود که این آرامش را از بین نبرد.

این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد. برای مثال ممکن است فردی با رنگ قرمز به آرامشی که می‌خواهد دست پیدا کند ولی قائده کلی آن، این است که از رنگ‌های خنثی و آرامش بخش استفاده شود.

بیشتر بخوانید» آشنایی با مهم ترین اصول نورپردازی در اتاق خواب در این مقاله از سایت خابیلو 

برای مثال رنگ‌هایی مانند سفید، طوسی، کرم و … می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. نهایتا این تصمیم با شماست تا از چه رنگی استفاده کنید.

ابعاد استاندارد اتاق خواب مستر

ابعاد استاندارد اتاق خواب مستر

اینکه ابعاد اتاق خواب منزل شما چه اندازه‌ای باشد به موضوعات مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اندازه و متراژ کلی منزل شماست. طبیعتا اگر خانه کوچکی داشته باشد، اتاق خواب نیز کوچک بوده و هرچه متراژ خانه بالاتر برود، اتاق بزرگ‌تری نیز خواهید داشت.

استانداردهای مشخصی برای این موضوع وجود دارد. برای مثال برای اتاق خواب معمولی دو نفره باید اندازه 4.2 در 4.2 متر را در نظر گرفته و برای اتاق یک نفره اندازه 3.6 در 3 متر مناسب است.

برای اتاق خواب مستر این را در نظر داشته باشید که باید فضایی را نیز برای سرویس بهداشتی و حمام، کلوزت روم و سایر بخش‌ها در نظر گرفت. در این صورت از فضای مفید اتاق کم شده و به همین دلیل باید آن را بزرگ‌تر در نظر بگیرید.

اندازه استاندارد این اتاق‌ها از 4.5 در 4.5 متر آغاز خواهد شد. به این صورت فضای مفید و مناسبی در اختیار خواهید داشت.

مزایای اتاق خواب مستر

این نوع از اتاق خواب مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال فضایی را جدا از فضای کلی خانه به وجود می‌آورد که می‌تواند آرامش بسیار زیادی داشته باشد.

همچنین فضای خصوصی از فضای عمومی جدا می‌شود. به همین دلیل در بیشتر خانه‌ها والدین از اتاق مستر استفاده می‌کنند. به این صورت اختیارات بیشتری خواهند داشت.

در نهایت باید بدانید که اکثر خانه‌ها مستر ندارند و این اتاق خواب فقط مخصوص خانه‌هایی با متراژ بالا است که برای استفاده از فضای آن به صورت مفید، گزینه ساخت اتاق مستر را مناسب می‌دانند.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه