آموزش کاربردی و مرحله به مرحله خانه تکانی عید

آموزش مرحله به مرحله خانه تکانی عید

وقتی خانم های ایرانی اسم اسفند ماه و آخر سال را می‌شنوند، گردگیری، خانه‌تکانی، شست‌وشو و… برایشان تداعی می‌شود. شلوغی خانه، به‌هم‌ریختگی وسایل، تغییر دکوراسیون و رنگ دیوارها را همه ایرانی‌ها تجربه کرده‌اند. مجله خابیلو آموزش مرحله‌به‌مرحله خانه‌تکانی عید را برای شما آورده‌ایم تا گاهی مجبور نباشید خانه‌تکانی را از اول شروع کنید.

خانه‌تکانی را از کجا شروع کنیم؟

اگر این سؤال را از خانم‌ها بپرسید، بدون شک ترجیح می‌دهند از آشپزخانه شروع کنند. چون وقت و انرژی زیادی را از آن‌ها می‌گیرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کار سخت را اول انجام دهید.

بیشتر بخوانید» راهنمای انتخاب بهترین تخت برای خانه و همچنین آشنایی با فاکتورهای موثر در انتخاب تخت خواب مناسب را در این صفحه مطالعه کنید.

1. از قسمت‌های بالایی شروع کنید

یکی از اشتباهات رایج در خانه‌تکانی این است که اول با زمین‌شوی یا جارو کف اتاق‌ها را تمیز کنید. بهتراست خانه‌تکانی را از بالابه‌پایین شروع کنید تا اگر آلودگی، گردوغبار و… روی زمین بریزد، دوباره مجبور می‌شود کف‌پوش‌ها را  تمیز کنید.

خانه‌تکانی را از کجا شروع کنیم؟

( از این جهت که اگر ابتدا کف‌پوش‌ها رو تمیز و سپس به سراغ کابینت و … بروید، آلودگی و گرد و غبار حاصل از تمیز کردن کابینت‌ها دوباره روی زمین ریخته و شما مجبور به تکرار مجدد فرآیند خواهید شد.)

2. آهسته پیش بروید

 کارهای خانه را به روزهای پایانی سال موکول نکنید تا مجبور شوید سریع و یک نفره همه وسایل را گردگیری کنید. بعضی از خانم ها عقیده دارند که باید به تنهایی کارهای خانه را انجام دهند چون سایر اعضا خانواده در خانه تکانی بی دقت هستند. پیشنهاد می کنیم برای اینکه سال جدید را با خستگی شروع نکنید و بی رمق کنار سفره ننشینید، از خانواده هم کمک بگیرید. مخصوصا خانم های شاغل!

3. چک‌لیست داشته باشید

قبل از اینکه خانه‌تکانی را شروع کنید، کارهایی که باید انجام دهید را به‌صورت یک چک‌لیست درآورید. این کار باعث می‌شود مرحله‌به‌مرحله خانه‌تکانی کرده و جایی از قلم نیفتد. علاوه بر این می‌توانید فهرستی از لوازم مورد نیازتان هم تهیه کنید تا هنگام شست‌وشو متوجه کافی‌نبودن مایع لباسشویی نشوید. در کنار همه این موارد تهیه چک‌لیست و تیک زدن کارهای انجام شده حس بهتری به شما می‌دهد و باانرژی بیشتری ادامه می‌دهید.

آشنایی با مراحل اصلی خانه تکانی در آشپزخانه

همان‌طور که گفتیم بهتراست کار سخت را اول انجام دهید. خب بهتراست از گردگیری سقف و بالای کابینت‌ها شروع کنید. اما این گردگیری پایانی نیست. در ادامه بازهم باید گردگیری کنید!

تمیز کردن یخچال، مهم و حیاتی

به قلب آشپزخانه می‌رسیم. یخچال را از برق بکشید و مواد غذایی را خارج کنید. ممکن است بعضی از مواد غذایی تاریخ مصرفشان گذشته باشد، پس آن را دور بریزید. قفسه‌ها و کشوهای یخچال و فریزر را بیرون بیاورید و با آب و مواد شوینده آن‌ها را بشویید.

 داخل یخچال را با دستمالی مرطوب تمیز کرده و سپس کشوها، قفسه‌ها و مواد غذایی را دوباره سرجای خودشان قرار دهید. برای اینکه وسایل داخل یخچال مرتب باشند می‌توانید از نظم‌دهنده استفاده کنید.

چک لیست خانه تکانی عید

سپس به سراغ کابینت ها بروید 

قبل از هر نکته توجه داشته باشید بعد از تمیزکردن یک کابینت سراغ بعدی بروید. تمام ظروف، ادویه‌ها و کارتن‌ها را از کابینت خارج کنید. ظروف را شسته، دیواره‌ها و کف کابینت را تمیز کنید و مجدد وسایل را داخل کابینت برگردانید. از وایتکس، استون و… مستقیم استفاده نکنید؛ چون باعث ازبین‌رفتن رنگ کابینت‌ها می‌شود.

حال نوبت به اجاق گاز آشپزخانه رسیده است

بهترین شوینده برای اجاق‌گاز اسپری چندمنظوره است. با این اسپری نیازی نیست با سیم ظرف‌شویی به جان اجاق‌گاز بیفتید و روی صفحه آن را خط‌وخش بی اندازید. برای داخل فر هم مقداری نمک جوش‌شیرین و آب را با هم ترکیب  و داخل فر اسپری کنید. به فاصله تمیزکردن هود به آن مهلت دهید و فر را دستمال بکشید.

هود

سطح هود معمولاً لکه‌های روغن زیای دیده می‌شود. دستمالی مرطوب و مقداری شوینده بهترین پیشنهاد برای تمیزکردن هود است. حواستان باشد فیلترها را هم حتماً یا بشویید یا تعویض کنید.

سینک ظرف‌شویی

بر این باور نباشید که سینک ظرف‌شویی تمام روز در معرض آب و مواد شوینده است پس نیازی به تمیزکردن ندارد. برای براق و تمیزکردن ظرف‌شویی از ترکیب جوش‌شیرین و نمک به همراه لیموی تازه استفاده کنید. قسمت‌هایی از سینک که آهک گرفته با دستمالی آغشته به سرکه از بین ببرید البته به دستمال باید یک شب تا صبح فرصت دهید.

لوله های ظرفشویی را با ترکیب جوش شیرین، نمک و سرکه تمیز کنید تا گرفتگی لوله را ازبین ببرید.

چک لیست تمیز کردن سرویس بهداشتی در خانه تکانی

با دستکش و ماسک اقدام به تمیزکردن سرویس بهداشتی کنید. با دستمالی مرطوب از دیوارها شروع کنید.

روشویی

مقداری مایع ظرفشویی و آب را باهم ترکیب کرده و با آن روشویی، کابینت، آینه و… را تمیز کنید. با استفاده از وسایل شوینده، موادشوینده و ضدعفونی کننده سنگ توالت و کف بخوبی تمیز می شوند.

اتاق خواب را با استفاده از روش زیر برق بیاندازید…

در خانه تکانی علاوه بر شست وشو متوجه قدیمی و خراب بودن بعضی از وسایل می شوید. برای مثال با خرید روتختی می توانید سرویس خوابتان را تغییر دهید. در کمد وکشو ها را ببندید و گردگیری را از سقف شروع کنید. لباس ها و وسایل داخل کمد را بیرون بیاورید، وسایلی و لباس هایی که نیاز ندارید را دور بریزید، کمد را گردگیری کرده و وسایل دوباره به کمد برگردانید.

به میز آرایش تان می رسیم. لوازم آرایش تان را کاملا خالی کنید و آن هایی را که منقضی شده را دور بریزید. کشوها را گردگیری کرده و در آخر هم آینه را تمیز کنید.

پرده، روبالشتی، روتختی و ملحفه ها را بشویید. با جاروبرقی زیر تشک را جارو بکشید. اگر فکر می کنید با جاروبرقی و شامپوفرش، فرش تمیز نمی شود، آن را بشویید.

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل اصلی برای تعویض تشک ‎های قدیمی تخت و خرید مدل جدید و تازه‌تر آن را در این مقاله از خابیلو بخوانید.

سالن پذیرانی منزل، قسمتی مهم و موثر در خانه تکانی

همچنان نکته اول را رعایت کنید و گردگیری را از بالا شروع کنید. لوسترها را بشویید و تمام قاب عکس ها، تابلو، وسایل تزئینی، تلویزیون و… دستمال بکشید. روکش کوسن ها، پرده ها و رومیزی را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

شیشه ها را تمیز کرده و در آخر به سراغ فرش ها بروید. چون رفت و آمد در پذیرایی زیاداست، توصیه می کنیم فرش ها را به قالی شویی بسپارید.

اگر در خانه گلدان دارید، فراموششان نکنید. ازآنجایی‌که به بهار نزدیک می‌شویم، خاک گلدان باید عوض شود. کمی به خاک کود بدهید و برگ‌هایشان را تمیز کنید.

وکلام پایانی

در این مقاله آموزش مرحله به مرحله خانه تکانی را برای شما آوردیم. از اهمیت داشتن چک لیست صحبت کردیم و درباره خانه تکانی هرکدام از بخش های خانه نکاتی ارائه کردیم. بازهم به شما پیشنهاد می­کنیم کارهای پایانی سال را به همراه سایر اعضای خانواده انجام دهید تا علاوه براین که فشارکاری را یک نفرمتحمل نشود، لذت کارگروهی را بچشند.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه