آشنایی با معایب روتختی پلی استر و راه‌های تشخیص این جنس

معایب رو تختی پلی استر چیست و چطور می‌توان این جنس را تشخیص داد؟

مقاله را با این جمله کلیشه ای آغاز می‌کنیم که ما یک سوم عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. بنابراین هنگام خرید روتختی و تشک مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید نسبت به آن وسواس به خرج دهید، جنس پارچه بکار رفته در آن است. آشنایی با معایب روتختی پلی استر و راه‌های تشخیص این جنس عنوان مقاله ای است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید» در مقاله چرا روتختی پلی استر نخریم؟ با معایب خرید این جنس از روتختی بیشتر آشنا شوید.

پارچه پلی استر را می‌شناسید؟

برای اینکه با معایب رو تختی پلی استر بیشتر آشنا شوید ابتدا لازم است این جنس پارچه را بهتر بشناسید.

پارچه پلی استر را می‌شناسید؟

برخلاف پارچه‌های دیگر که از الیاف طبیعی تولید می‌شود، پلی استر را از ترکیبات پلی استری به همراه مواد شیمیایی می‌بافند. پلی استر نوعی پلیمر و ترکیبی از خانواده استرها مثل اتیلن که ماده ای روغن ساز به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید» آشنایی با آموزش شست و شو تشک پنبه‌ای را در این مقاله بیشتر بخوانید.

پارچه‌های پلی استر با گذشت زمان تجزیه نشده و از مقاومت بالایی برخوردارند. معمولاً برای افزایش سطح کیفی آن از الیاف نخ، پنبه، پشم و ابریشم به کار می‌برند.

ترکیب پلی استر با الیاف طبیعی را به این خاطر انجام می‌دهند که ویژگی‌هایی مثل چروک شدن، آب رفت پارچه و دوام را به الیاف طبیعی اضافه کنند. در ادامه بیشتر درباره معایب روتختی پلی استر توضیح خواهیم داد.

معایب روتختی پلی استر چیست؟

شاید تجربه پوشیدن لباس‌هایی از جنس پلی استر را در تابستان داشته باشید. پس داغی این لباس به تنتان خورده است. ازآنجایی که در بین مردم این جنس پارچه با مواد نفتی یا همان پلاستیکی شناخته می‌شود، قابلیت تنفس را از پوست شما می‌گیرد.

البته ویژگی‌های این پارچه دلیل نمی‌شود که پوشش مناسبی برای زمستانتان باشد. چون با پوشیدن لباس‌هایی از جنس پلی استر انگار یک تکه یخ را با خود به همراه دارید.

شاید بگویید پس دلیل بافت این پارچه‌ها چیست؟ پاسخ مشخص است، برای بهبود ویژگی‌های الیاف طبیعی بهترین انتخاب هستند.

بیشتر بخوانید» همانطور که تا اینجا متوجه شدید، این جنس روتختی مناسب بزرگسالان هم نیست چه برسد به نوزادان، برای اینکه بدانید بهترین جنس روتختی نوزادان چه جنسی باید باشد، کافی است روی لینک کلیک کرده و مقاله مربوطه را در سایت خوابیلو مطالعه نمایید.

تمام این موارد را گفتیم تا به شما دید واضح‌تری بدهیم. اما همه داستان به اینجا ختم نمی‌شود. برای معایب روتختی پلی استر می‌توان به موارد زیراشاره کرد:

تعریق

گاهی پیش می‌آید در خواب شیرینی فرورفته اید و به دلیل گرما وتعریق زیاد بیدار می‌شوید. یکی از مواردی که باید به آن توجه کرده یا آن را عوض کنید، روتختی پلی استریتان است. یکی از معایب روتختی پلی استر همین مورد است و دلیلش هم آن است که متریال به کار گرفته شده در این پارچه دارای جذب رطوبت پایینی هستند و با حبس گرما، باعث تعریق می‌شوند.

آلرژی و حساسی

یکی از مواردی که باعث می‌شود روتختی پلی استری مورد استقبال مشتری‌ها قرار نگیرد، ایجاد آلرژی و حساسیت برای افرادی با پوست حساس است. البته این اتفاق خیلی رایج نیست که پوست انسان نسبت به مواد شیمیایی استفاده شده در پارچه‌های پلی استری حساسیت نشان دهد. اما می‌تواند یکی از معایب روتختی پلی استری به حساب بیاید.

قابلیت اشتعال پذیری بالا

درصورتی که از روتختی پلی استری استفاده می‌کنید حواستان باشد تختتان در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید. چراکه الیاف مصنوعی موجود در این روتختی قابلت اشتعال بالایی دارند.

الکتریسته ساکن

الیاف مصنوعی به کار برده شده در این پارچه‌ها باعث الکتریسته ساکن می‌شوند. پس اینکه می‌گویند این پارچه برق دارد را می‌توان به پارچه‌های پلی استری اطلاق کرد و یکی از معایب روتختی پلی استر دانست.

مشکلات زیست محیطی

پارچه‌های پلی استر را در دسته مواد زیست تخریب پذیر قرار می‌دهند. چراکه که با گذشت زمان به طبیعت بازنگشته و می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند.

چطور پارچه‌های پلی استری را تشخیص دهیم؟ معایب روتختی پلی استر چیست؟

چطور پارچه‌های پلی استری را تشخیص دهیم؟

حالا با توجه به معایب روتختی پلی استر که تا به اینحا درباره آن ها مفصل گفتیم، چطور مطمئن شویم که روتختی که انتخاب کردیم از جنس پلی استر نیست؟

اولین روش در تشخیص روتختی پلی استری

اگر شما با جنس پارچه‌ها به خوبی آشنایی داشته باشید تنها با لمس کردن این مدل از پارچه می‌توانید پی به پلی استری بودن آن ببرید. هرچند برای سایرافراد کار آسانی نیست.

دومین روش در تشخیص روتختی پلی استری

بهترین راه تشخیص پارچه‌های پلی استری سوزاندن بخشی از آن است. به این صورت که اگر بعداز سوزاندن پارچه سوخته شده پودر شد، الیاف طبیعی ودر صورتی که حالتی مثل خمیردندان به خود گرفت، پلی استری است.

البته زمان خرید امکان سوزاندن پارچه را ندارید. پس بهتراست به اتیکت مشخصات پارچه دقت  کنید. معمولاً جنس و میزان نخ به کاربرده شده درپارچه در این قسمت درج می‌شود.

خلاصه که بهتراست روتختی پلی استری را نخریم

با توجه به معایب روتختی پلی استر که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره داشتیم باید بدانید که بهترین انتخاب برای خرید روتختی نخواهند بود. روتختی‌های پلی‌استری در بازار با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. اما خب هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. پس پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌سوم از عمرتان ارزش قائل شوید و کالای خوابی مناسب خریداری کنید.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه