آموزش شست و شو انواع تشک پنبه‌ای در خانه + نکات کلیدی

آشنایی با نحوه شست و شو تشک پنبه ای

نحوه شستن تشک پنب ه­ای یکی از مهم‌ترین دغدغه ­های خانم­ هاست. چراکه آنها به‌خوبی از وجود حشرات ریزی مثل مایت، ساس و… در لابه‌لای الیاف آگاه هستند. علاوه بر این الیاف تشک محیط مناسبی برای رشد میکروب و باکتری است؛ بنابراین تشکی که شما 8-9 ساعت از روز را برای استراحت در آن می­گذرانید، می‌تواند سلامتی‌تان را تهدید کند.

 ازآنجایی‌که خانم‌ها با خرید روتختی و استفاده دائم از آن به عنوان پوششی روی تشک سعی می­کنند این مشکلات را برطرف کنند؛ اما بازهم نمی­توان از اهمیت شستن تشک چشم‌پوشی کرد.

بیشتر بخوانید» با بررسی مقاله راهنمای انتخاب بهترین جنس تخت برای خانه، قبل از خرید تصمیم گیری کنید.

اولین مرحله شستن تشک پنبه ای شستن روکش

اولین مرحله؛ شستن روکش تشک پنبه‌ای در خانه

به‌عنوان اولین مرحله بهتراست راحت‌ترین روش را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شست‌وشو تشک پنبه ­ای از روکش آن شروع  کنید.

قبل از آغاز شست وشو به لیبل راهنما شست‌وشو آن دقت کنید. برای مثال بعضی از پارچه‌ها را باید با دمای آب 30 درجه سانتی‌گراد شست. یا اینکه نباید آن‌ها را اتوکشی کرد. به این نکته توجه داشته باشید که برای تمام تشک‌ها مثل تشک مسافرتی، تشک مهمان و… برای رعایت نکات بهداشتی باید روکش در نظر بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم روکش تشک را ماهانه بشویید.

بیشتر بخوانید » آموزش کاربردی و مرحله به مرحله خانه تکانی عید و نکات مربوط به آن

ازبین‌بردن لکه تشک با استفاده از جوش‌شیرین

قبل از اینکه شست‌وشو را انجام دهید توصیه می‌کنیم آلودگی را شناسایی کرده و بعد از مواد شوینده متناسب با  آن استفاده کنید. البته ترکیب جوش‌شیرین، آب و مواد شوینده برای اکثر لکه‌ها ترکیب مناسبی است. برای استفاده از آن ابتدا آب، جوش‌شیرین و ماده شوینده را باهم مخلوط کنید. دستمال یا اسفنجی را به محلول آغشته و روی تشک بکشید.

شستن تشک پنبه‌ای در خانه با ماشین لباسشویی

اگر از قدیمی‌ترها بپرسید که تشک پنبه‌ای را چطور بشوییم به شما می‌گویند: “تشک پنبه‌ای را به لحاف‌دوزی‌ها ببر تا پنبه‌اش را حلاجی کنند.” اما امروزه شما کمتر لحاف‌دوزی و پنبه‌زنی را در سطح شهر می‌بینید؛ بنابراین باید به فکر چارهٔ دیگری باشید.

تنها ازبین‌بردن لکه‌ها و آلودگی‌های تشک برای تمیزشدن آن کافی نیست؛ بلکه باید هر چند ماه یکبار پنبه‌های داخل آن را هم بشویید. برای این کار ابتدا باید دوخت آستر اصلی تشک را بشکافید و پنبه‌های آن را بیرون بیاورید. اگر می‌خواهید برای شستن پنبه‌ها از ماشین لباسشویی کمک بگیرید، پنبه‌ها را داخل یک کیسهٔ پارچه‌ای بریزید، سرکیسه را گره‌زده و آن را داخل لباسشویی بیندازید. حواستان باشد حتماً از نرم‌کننده استفاده کنید تا پنبه‌ها زبر نشوند.

شستن تشک پنبه‌ای با دست را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چراکه وقتی پنبه خیس شود وزنی چندبرابر به خودش می‌گیرد و جابه­ جایی آن مشکل است. ضمن اینکه اگر با اصول آن آشنا نباشید، پنبه گلوله، گلوله می‌شود و در نهایت تشک شما راحتی و کیفیت اولیه را ندارد.

بررسی دلایل زردی تشک پنبه ای و راه‌های برطرف کردن آن

چرا تشک پنبه‌ای زرد شده است؟

به نظر می‌رسد وقتش رسیده باشد خودتان را از این همه مراحل مختلف و مشکلات تشک پنبه‌ای خلاص کنید. تشک طبی فنری جایگزین مناسبی می‌تواند باشد.

بسیار خب. بعد از شستن تشک نوبت به خشک‌شدن آن می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بوی نامطبوع و زردشدن این جنس تشک، حتماً آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. حواستان باشد تا زمانی که تشک به طور کامل خشک نشده آن را روی تخت نگذارید.

بیشتر بخوانید» بررسی هفت دلیل کلیدی برای تعویض تشک های قدیمی

خشک‌شویی بهترین روش شستن تشک پنبه‌ای

در کنار مشکلات فراوان شستن تشک پنبه‌ای، نداشتن محیطی مناسب برای خشک‌کردنش هم در خانه‌های آپارتمانی باید در نظر بگیرید. وزن سنگینش هنگام شست‌وشو، زردشدن و بوی نامطبوع آن به دلیل کامل خشک‌نشدن و… مواردی هستند که با آن روبه‌رو می‌شوید. پس توصیه می‌شود شستن تشک را به خشک‌شویی­ها بسپارید تا دستگاه‌های مدرن و مجهز به خشک‌کن به‌راحتی و در مدت زمانی کوتاه این کار را برای شما انجام دهند.

و در پایان…

هدف ما از نگارش این مقاله آشنایی بیشتر شما با نحوه شستن تشک پنبه‌ای بود. سعی کردیم از مراحل شست‌وشو و نحوه نگهداری این کالای خواب توضیحاتی ارائه دهیم تا بتوانید باتوجه‌به امکاناتی در خانه در دسترس دارید، شست‌وشو را انجام دهید.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه