آموزش تکنیک‌هایی برای داشتن خواب راحت

آموزش تکنیک‌هایی برای داشتن خواب راحت

خواب راحت و کافی یکی از مهم ترین ارکان یک زندگی سالم است که تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روحی فرد می گذارد. اما متاسفانه امروزه خیلی از افراد از عدم خواب عمیق یا بی خوابی، رنج می برند؛ اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، تا انتها با ما همراه باشید. ما در ادامه قصد داریم راهکارهایی برای خواب عمیق و راحت، ارائه دهیم. 

موثرترین تکنیک ها برای خواب راحت چیست؟

همانطور که می دانید نداشتن خواب راحت، بسیار آزاردهنده است و تمام فعالیت های روزانه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

بدیهی است زمانی که شب به اندازه کافی، خواب آسوده نداشته باشید در طول روز هم انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خود نخواهید داشت که در نتیجه منجر به عقب ماندگی از برنامه های روزانه می شود.

بهترین راهکارهایی برای خواب راحت عبارتند از:

کنترل خواب در طول روز؛ راهکار خواب راحت در شب!

  • کنترل خواب در طول روز؛ راهکار خواب راحت در شب!

با خواب بیش از حد در طول روز، لذت خواب عمیق در شب را از خود نگیرید! مدت زمان پیشنهادی و مناسب برای خواب روز، 20 دقیقه می باشد، بیشتر از آن ممکن است که باعث بیخوابی در شب شود.

  • استفاده از کالای خواب استاندارد و راحت

یکی از اصلی ترین و مهم ترین فاکتورها برای داشتن خواب عمیق و راحت، استفاده از کالای خواب استاندارد شامل تختخواب، تشک، روتختی و … می باشد. تشک نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باد، زیرا در هر دو صورت به ستون فقرات، آسیب وارد می کند.

بیشتر بخوانید:» به منظور خرید روتختی و همچنین مشاهده انواع مدل‌های روتختی عروس، دخترانه و پسرانه و … روی لینک داده شده کلیک کنید.

روتختی نیز یکی از مهم ترین کالاهای خواب بوده که در داشتن یا نداشتن خواب عمیق و آسوده، بسیار موثر است؛

بنابراین در خرید روتختی، نهایت دقت خود را به خرج دهید تا بتوانید در شب، خواب راحتی را تجربه کنید.

  • ایجاد محیط آرامش بخش برای داشتن خواب راحت

محیط اطراف، تاثیر بسیار چشمگیری در خواب دارد؛ بنابراین در طراحی اتاق خواب خود، بسیار دقت کنید. منظور از محیط آرامش بخش، فضایی با دما و نور مناسب می باشد که باید با توجه به شرایط بدنی و نیاز خود آن را ایجاد کنید.

  • خاموش کردن گوشی و سیستم های کامپیوتری برای داشتن خواب خوب

از دیگر عواملی که در کیفیت خواب، تاثیرگذار هستند، می توان به گوشی، لپتاپ و کامپیوتر اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما این است که حداقل یک ساعت قبل از اینکه به تختخواب بروید، استفاده از گوشی همراه یا سیستم کامپیوتری را متوقف کنید تا بتوانید به راحتی بخوابید.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با اتاق خواب مستر و ویژگی‌های این اتاق در خانه روی لینک داده شده کلیک کنید.

  • خوردن شام سبک و به موقع برای داشتن خواب باکیفیت

از قدیم گفتند “صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستت و شام را به دشمن بده بخورد!” البته محققان به این نتیجه رسیده اند که این جمله هم درست نیست، زیرا نخوردن شام نیز برای سلامت جسمانی، مضر است.

زمان خوردن شام و همچنین مقدار و نوع آن در کیفیت خواب موثر هستند. از خوردن شام سنگین به طور جد، پرهیز کنید، زیرا فشار زیادی بر سیستم گوارشی وارد کرده و در نتیجه هنگام خواب، شما را آزار خواهد داد. بین شام و خواب شبانه، حداقل 1 ساعت فاصله ایجاد کنید.

بهترین خوراکی ها برای داشتن خواب شبانه راحت، غذاهای سرشار از منیزیم هستند.

راه کارهای خواب راحت: کاهش نور اتاق برای داشتن خواب راحت

  • کاهش نور اتاق برای داشتن خواب راحت

میزان نور اتاق خواب خود را حداقل 2 ساعت قبل از خوابیدن کاهش دهید. با کم شدن میزان نور محیط، پیام ساخت ملاتونین، ارسال شده و در نتیجه راحت تر می توانید به خوابی عمیق، فرو بروید.

  • خالی کردن ذهن از فکر و خیال؛ راهکاری برای خواب آسوده

حتما برای شما هم پیش آمده که با فکر و خیال به رختخواب رفته و ساعت ها از این پهلو به آن پهلو بغلتید. این اتفاق، رایج بوده و متاسفانه فرد را از لذت خواب باکیفیت، محروم خواهد کرد. پس حتما قبل از اینکه به رختخواب بروید، ذهن خود را از هرگونه فکر و خیال، پاک کنید.

پخش موسیقی ملایم هنگام خواب، یک راهکار مناسب برای رهایی از فکر و خیال های شبانه است.

  • پرهیز از خواب اجباری!

تنها زمانی به رختخواب بروید که واقعا خوابتان می آید؛ در غیر این صورت خود را با یکی از کارهای مورد علاقه، سرگرم کرده تا خسته شوید.

دکتر استیونسون می‌گوید: یکی از مشکلات بی‌خوابی این است که شخص معمولاً روی خوابیدن تمرکز می کند و خود را زیاد تحت فشار قرار می‌ دهد.

بنابراین اگر بیش از 15 دقیقه از زمانی که به تختخواب رفته اید، می گذرد اما هنوز خوابتان نبرده، حتما از جای خود بلند شده و خود را با مطالعه کتاب، بافندگی و … سرگرم کنید تا زمانی که خستگی به سراغتان بیاید.

  • کنترل مصرف کافئین؛ راهکاری برای خواب راحت

همانطور که می دانید کافئین، موجب مختل شدن خواب و به اصطلاح بی خوابی می شود؛ بنابراین مقدار و زمان مصرف آن را کنترل کنید. بهترین زمان مصرف قهوه، صبح می باشد که اثر آن تا شب از بین برود.

البته قهوه، تنها نوشیدنی کافئین دار نیست و برخی از شکلات ها نیز مقداری کافئین دارند که مصرف آن ها منجر به اختلال خواب می شوند.

  • اجرای تکنیک های آرامش بخش قبل از خواب عمیق

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای خواب راحت، اجرای تکنیک های آرامش بخش نظیر یوگا و فشار درمانی می باشد. بنابراین قبل از اینکه به تختخواب بروید، یوگای سبک انجام دهید.

همچنین می توانید با فشردن 30 ثانیه ای نقاط مختلف بدن نظیر بین ابروها و مابین انگشت بزرگ و انگشت دوم پا به آرامش نسبی رسیده و در نهایت به خوابی راحت فرو بروید.

نتیجه گیری بررسی راهکارهایی برای خواب راحت!

 خواب عمیق و راحت می تواند بر کیفیت تمامی بخش های زندگی تاثیر مثبت بگذارد، بنابراین به هیچ عنوان اهمیت آن را دست کم نگیرید. ما در این مقاله سعی کردیم ابتدایی ترین و البته اصلی ترین راهکارهایی برای خواب راحت را به طور جامع معرفی کنیم تا با رعایت آن ها بتوانید لذت یک خواب شیرین را تجربه کرده و برنامه های روزانه خود را با موفقیت اجرا کنید.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از انجام هر یک از راهکارهای فوق جهت داشتن خواب عمیق و راحت را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراگ بگذارید.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه